Geef uw mening over MijnSBB
Hoe kunnen wij MijnSBB verder verbeteren? Geef uw mening!
Your message has been sent successfully
SBB Knowledge base
This knowledgebase is currently dutch only.
De kennisbank van SBB is dé plek voor informatie over praktijkleren in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).
Leerbedrijven vinden er informatie over het begeleiden van een student tijdens stage of leerbaan. Een contactpersoon van een leerbedrijf die is ingelogd op MijnSBB vindt er ook praktische informatie over het uitbreiden, intrekken of verlengen van de erkenning.
Onderwijsinstellingen vinden er onder meer informatie over onze dienstverlening richting onderwijs.
Niet gevonden wat u zocht? Neem contact op met onze Servicedesk op 088-338 00 00. Deze is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.
Typ een zoekterm in of navigeer door de informatie.
Subjects
Help with Logging In
Hulp bij opleiden in de beroepspraktijk
Dienstverlening SBB voor het onderwijs
Voorwaarden workshops praktijkopleiders
Kwalificatiestructuur
Help with Logging In
Help with logging in
I forgot my password
If you don't have a password yet or have forgotten your password, click Request a new password in the login screen to create a new password and follow the instructions.
Are you unable to create a new password or log in? Please contact our Service Desk at 088-338 00 00 or send an e-mail to info@s-bb.nl.
Logging in is possible for employees of (accredited) work placement companies, educational institutions and other stake holders.
The condition is that you are registered at SBB with your e-mail address.
The first time you want to login, click Request a new password in the login screen and follow the instructions.
Are you unable to create a password or log in? Please contact us via 'Ask a question' or call our Service Desk at 088-338 00 00 or send an e-mail to info@s-bb.nl.
Werf en match - Zorg dat u een erkend leerbedrijf bent
Bpv-protocol
Dit document bevat informatie over het BPV Protocol. In het BPV Protocol staan afspraken tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB voor een kwalitatief goede beroepspraktijkvorming (bpv).
Dit document is een leidraad en biedt u inspiratie bij het formuleren en vastleggen van het BPV beleid in uw organisatie. Dit format is vooral geschikt voor grotere organisaties. Voor kleinere organisaties is het format BPV Plan beschikbaar.
Dit document is een leidraad hoe u systematisch de uitvoering van de BPV in uw organisatie beschrijft. Dit format is vooral geschikt voor kleinere organisaties. Voor grotere organisaties is het format BPV Beleidsplan beschikbaar.
Dit document geeft u inzicht in de verschillende mogelijkheden voor het leren in de praktijk bij een erkend leerbedrijf.
Naast informatie over de opleidingsmogelijkheden leest u meer over de vier opleidingsniveaus met de daarbij behorende rollen, verantwoordelijkheden en mate van zelfstandigheid.
Als erkend leerbedrijf heeft u een eigen pagina op MijnSBB. Via MijnSBB kunt u uw gegevens bijhouden. Dit document bevat informatie over wat u kunt doen op MijnSBB en hoe u inlogt.
Een complete set leaflets die u helpen bij het vormgeven van de stage of leerbaan in uw leerbedrijf. SBB geeft handvatten bij praktische zaken, zoals hoe u leerplaatsen online deelt en hoe u een veilige leeromgeving biedt. Ook vindt u informatie over wat je van een praktijkopleider mag verwachten en hoe u een student aan het eind van de stage of leerbaan beoordeelt.
*NIEUW* Flyer Opleiden in het mbo voor (nieuwe) medewerkers
In dit document leest u welke mogelijkheden er zijn om medewerkers bij of om te scholen via het mbo, maar ook hoe u via andere manieren van scholing in het mbo nieuwe medewerkers kan aantrekken.
*NIEUW* Flyer Meerwaarde scholing praktijkleren in het mbo voor werkenden en werkzoekenden
Dit document laat u zien waarom opleiden via het mbo een meerwaarde is voor het aantrekken van nieuw personeel of bij-/omscholen van zittend personeel via de derde leerweg in het mbo.
Als erkend leerbedrijf heeft u een eigen pagina op MijnSBB. Via MijnSBB kunt u uw gegevens bijhouden. Dit document bevat informatie over wat u kunt doen op MijnSBB en hoe u inlogt.
Met internationalisation at home ontwikkelen studenten bij Nederlandse bedrijven internationale competenties. Dit document bevat informatie over de voorwaarden voor een internationaal georiënteerde leerplaats.
We hebben allemaal stereotypen, zo werken onze hersenen nu eenmaal. In deze uitzending bespreken we hoe je de invloed van stereotypering bij het selecteren van studenten kunt verminderen.
Met de aanpak draagt SBB eraan bij, dat ook vso- en pro-leerlingen kansen en mogelijkheden krijgen om zich in te zetten op de arbeidsmarkt. De aanpak is gebaseerd op de systematiek uit het middelbaar beroepsonderwijs van leren in de praktijk, een systeem dat al bijna een eeuw in de onderwijswetgeving is verankerd.
Als u de juiste vragen stelt, komt u erachter of de student bij de leerplaats past. Dit document bevat tips en voorbeeldvragen over hoe u een sollicitatiegesprek met een student voert.
We hebben allemaal stereotypen, zo werken onze hersenen nu eenmaal. In deze uitzending bespreken we hoe je de invloed van stereotypering bij het selecteren van studenten kunt verminderen.
Hoe maakt u kennis met uw student op zo’n manier dat u samen een goede start maakt? In deze workshop ontdekt u wat niet en wat juist wel werkt in dit gesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Hoe maakt u kennis met uw student op zo’n manier dat u samen een goede start maakt? In deze workshop ontdekt u wat niet en wat juist wel werkt in dit gesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
We hebben allemaal stereotypen, zo werken onze hersenen nu eenmaal. In deze uitzending bespreken we hoe je de invloed van stereotypering bij het selecteren van studenten kunt verminderen.
Introduceer student - Regel praktische zaken voor de start van de student
Bpv-protocol
Dit document bevat informatie over het BPV Protocol. In het BPV Protocol staan afspraken tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB voor een kwalitatief goede beroepspraktijkvorming (bpv).
Een goed doordacht inwerkprogramma zorgt ervoor dat de student een prettige start maakt in uw organisatie. Dit document bevat handige tips over hoe u een student inwerkt.
Introduceer student - Ontvang de student op de eerste werkdag
Tipkaart gespreksvoering
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
Op afstand leren en begeleiden vraagt extra aandacht. Om verantwoord studenten op afstand te begeleiden maakt u vooraf goed helder onder welke vastgestelde voorwaarden en afspraken u dit gaat doen. Door het invullen van het BPV Plan Begeleiden op afstand gaat u na of u aan alles gedacht heeft.
Bij begeleiden op afstand volgt de student de beroepspraktijkvorming (deels) zelfstandig vanuit huis of zonder vaste kantoorlocatie. Het kan ook betekenen dat de student een praktijkopleider heeft die (gedeeltelijk) op afstand werkt. We bekijken begeleiden op afstand vanuit de student, leerbedrijf, school én SBB.
Hoe maakt u kennis met uw student op zo’n manier dat u samen een goede start maakt? In deze workshop ontdekt u wat niet en wat juist wel werkt in dit gesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Hoe maakt u kennis met uw student op zo’n manier dat u samen een goede start maakt? In deze workshop ontdekt u wat niet en wat juist wel werkt in dit gesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Begeleidt u een student? Dan hebt u te maken met speciale arboregels voor jongeren. Hun veiligheid, gezondheid en ontwikkeling mogen geen gevaar lopen. Dit document bevat informatie over hoe u een veilige leer- en werkomgeving creëert.
Wanneer u een student begeleidt gelden ook de arbo-regels. Voor minderjarigen zijn er speciale regels. Dit document bevat informatie over de risico’s voor de fysieke veiligheid van studenten en tips hoe u een een fysiek veilige leeromgeving creëert.
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Dit document bevat tips over hoe u een sociaal veilige omgeving in uw leerbedrijf creëert.
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
Dit document is een leidraad en biedt u inspiratie bij het formuleren en vastleggen van het BPV beleid in uw organisatie. Dit format is vooral geschikt voor grotere organisaties. Voor kleinere organisaties is het format BPV Plan beschikbaar.
Een goed doordacht inwerkprogramma zorgt ervoor dat de student een prettige start maakt in uw organisatie. Dit document bevat handige tips over hoe u een student inwerkt.
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor uw student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u uw student een eerlijke kans.
Dit document bevat tips over hoe u een student motiveert tijdens zijn stage of leerbaan, hoe de student in de ‘leerstand’ komt en wat zijn drijfveren zijn.
U ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een student én op uw eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe gaat u het gesprek met uw student aan zodat u hoort wat er werkelijk aan de hand is? In deze workshop leert u hoe u er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Stel leerdoelen op en plan - Stel de beginsituatie vast
Format leerdoelen en planning
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Dit document geeft u inzicht in de verschillende mogelijkheden voor het leren in de praktijk bij een erkend leerbedrijf.
Naast informatie over de opleidingsmogelijkheden leest u meer over de vier opleidingsniveaus met de daarbij behorende rollen, verantwoordelijkheden en mate van zelfstandigheid.
Voor een student is het belangrijk dat u leerzaam werk biedt dat past bij het beroep waarvoor de student wordt opgeleid. In dit webinar bespreken we hoe u dit kan bereiken. Hoe stelt u samen met de student effectieve leerdoelen op? Hoe houdt u in de gaten of het goed gaat? Hoe vaak gaat u in gesprek met de student?
*NIEUW* Flyer Opleiden in het mbo voor (nieuwe) medewerkers
In dit document leest u welke mogelijkheden er zijn om medewerkers bij of om te scholen via het mbo, maar ook hoe u via andere manieren van scholing in het mbo nieuwe medewerkers kan aantrekken.
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Stel leerdoelen op en plan - Bespreek de planning en afspraken rondom de leerdoelen
Tipkaart gespreksvoering
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor uw student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u uw student een eerlijke kans.
Vaardigheden waarover u studenten wil instrueren, vragen om een stappenplan, zeker als u deze vaardigheden zelf als het ware ‘automatisch’ toepast. Dit document bevat tips over hoe u efficiënt en effectief instructies geeft aan uw student.
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Het gedrag dat de student (werknemer) en uzelf laten zien, kan anders worden geïnterpreteerd dan het wordt bedoeld. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe u feedback geeft.
U leert hoe u uw student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat uw student hier echt wat aan heeft.
Begeleid student - Zorg voor een veilige werkomgeving
Bpv-protocol
Dit document bevat informatie over het BPV Protocol. In het BPV Protocol staan afspraken tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB voor een kwalitatief goede beroepspraktijkvorming (bpv).
Begeleidt u een student? Dan hebt u te maken met speciale arboregels voor jongeren. Hun veiligheid, gezondheid en ontwikkeling mogen geen gevaar lopen. Dit document bevat informatie over hoe u een veilige leer- en werkomgeving creëert.
Wanneer u een student begeleidt gelden ook de arbo-regels. Voor minderjarigen zijn er speciale regels. Dit document bevat informatie over de risico’s voor de fysieke veiligheid van studenten en tips hoe u een een fysiek veilige leeromgeving creëert.
In deze uitzending krijgt u tips om een leerwerkklimaat te creëren waarbinnen het prettig is om te leren en te werken en iedereen gelijke kansen krijgt.
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Maar wat is sociale veiligheid eigenlijk? In dit webinar deelt expert Joriene Beks haar visie op sociale veiligheid en vertelt ze hoe zij dit heeft toegepast binnen haar leerbedrijf.
Hoe schept u een klimaat waarbinnen het prettig is om te leren en te werken? Dit document bevat suggesties over hoe u een optimaal leerklimaat realiseert.
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Dit document bevat tips over hoe u een sociaal veilige omgeving in uw leerbedrijf creëert.
Sommige studenten hebben tijdens hun stage of leerbaan specifieke begeleiding nodig of een aanpassing van de werkplek of werkomstandigheden. Dit document bevat informatie over het begeleiden van een student met extra ondersteuningsbehoefte.
Biedt uw leerbedrijf kansen aan studenten met specifieke begeleidingsbehoeften? Die begeleiding vraagt extra aandacht. Deze tipkaart bevat informatie over het bieden van maatwerk aan studenten met specifieke behoeften bij het leren in de praktijk.
Biedt u graag begeleiding op maat aan uw studenten? Vindt u het weleens lastig sommige studenten te begeleiden? In dit webinar bespreken we hoe u zo open en effectief mogelijk te werk gaat.
Het gedrag dat de student (werknemer) en uzelf laten zien, kan anders worden geïnterpreteerd dan het wordt bedoeld. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe u feedback geeft.
Herkent u dat? U geeft uw student feedback en de student is direct op zijn teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! In deze module leert u hoe u met behoud van relatie feedback geeft en u samen met de student weer op een lijn komt te zitten.
Hoe maakt u kennis met uw student op zo’n manier dat u samen een goede start maakt? In deze workshop ontdekt u wat niet en wat juist wel werkt in dit gesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
U leert hoe u uw student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat uw student hier echt wat aan heeft.
U ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een student én op uw eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe gaat u het gesprek met uw student aan zodat u hoort wat er werkelijk aan de hand is? In deze workshop leert u hoe u er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor uw student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u uw student een eerlijke kans.
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Biedt u graag begeleiding op maat aan uw studenten? Vindt u het weleens lastig sommige studenten te begeleiden? In dit webinar bespreken we hoe u zo open en effectief mogelijk te werk gaat.
U wilt toch dat uw student echt snapt wat u uitlegt? Met de inzichten die u in deze workshop op doet, zet u uw student na de instructie gemakkelijk aan het werk.
Vaardigheden waarover u studenten wil instrueren, vragen om een stappenplan, zeker als u deze vaardigheden zelf als het ware ‘automatisch’ toepast. Dit document bevat tips over hoe u efficiënt en effectief instructies geeft aan uw student.
Dit document bevat informatie over de verschillende leerstijlen (Kolb). Dankzij inzicht in de favoriete leerstijl kunt u de begeleiding effectief afstemmen op het niveau van de student.
Heeft u zich weleens afgevraagd waarom een puber bepaald gedrag vertoont of sommige keuzes maakt? In dit webinar krijgt u inzicht in hoe het puberbrein werkt. Expert Maarten Brand deelt met u waarom het nuttig is het puberbrein beter te begrijpen en hoe u pubers positief kunt beïnvloeden.
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor uw student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u uw student een eerlijke kans.
Begeleid student - Begeleid en stuur de student vakinhoudelijk bij
Leaflet begeleiden op maat
Sommige studenten hebben tijdens hun stage of leerbaan specifieke begeleiding nodig of een aanpassing van de werkplek of werkomstandigheden. Dit document bevat informatie over het begeleiden van een student met extra ondersteuningsbehoefte.
Biedt uw leerbedrijf kansen aan studenten met specifieke begeleidingsbehoeften? Die begeleiding vraagt extra aandacht. Deze tipkaart bevat informatie over het bieden van maatwerk aan studenten met specifieke behoeften bij het leren in de praktijk.
Bij begeleiden op afstand volgt de student de beroepspraktijkvorming (deels) zelfstandig vanuit huis of zonder vaste kantoorlocatie. Het kan ook betekenen dat de student een praktijkopleider heeft die (gedeeltelijk) op afstand werkt. We bekijken begeleiden op afstand vanuit de student, leerbedrijf, school én SBB.
Op afstand leren en begeleiden vraagt extra aandacht. Om verantwoord studenten op afstand te begeleiden maakt u vooraf goed helder onder welke vastgestelde voorwaarden en afspraken u dit gaat doen. Door het invullen van het BPV Plan Begeleiden op afstand gaat u na of u aan alles gedacht heeft.
Dit document bevat informatie over de verschillende leerstijlen (Kolb). Dankzij inzicht in de favoriete leerstijl kunt u de begeleiding effectief afstemmen op het niveau van de student.
Leren stopt niet na het behalen van een diploma. Ook werkenden en werkzoekenden blijven zich een leven lang ontwikkelen. Het begeleiden van een volwassene tijdens een leerwerktraject vraagt om een een andere aanpak van u als praktijkopleider. In dit webinar delen we met u hoe deze doelgroep eruitziet en hoe u hen goed kunt begeleiden.
De manier waarop een student is opgevoed en opgegroeid bepaalt hoe hij of zij naar de wereld kijkt. In dit webinar leert u door de bril van de student te kijken. Op die manier kunt u beter inspelen op gedrag en de student beter boeien en binden. Dit inzicht helpt u bovendien een brug te leggen tussen verschillende generaties binnen uw organisatie. Dit leidt tot betere resultaten voor de student én uw organisatie.
Heeft u zich weleens afgevraagd waarom een puber bepaald gedrag vertoont of sommige keuzes maakt? In dit webinar krijgt u inzicht in hoe het puberbrein werkt. Expert Maarten Brand deelt met u waarom het nuttig is het puberbrein beter te begrijpen en hoe u pubers positief kunt beïnvloeden.
U leert hoe u uw student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat uw student hier echt wat aan heeft.
Begeleid student - Begeleid de student bij zijn persoonlijke ontwikkeling
Workshop Begeleidingsgesprekken voeren
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor uw student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u uw student een eerlijke kans.
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
De manier waarop een student is opgevoed en opgegroeid bepaalt hoe hij of zij naar de wereld kijkt. In dit webinar leert u door de bril van de student te kijken. Op die manier kunt u beter inspelen op gedrag en de student beter boeien en binden. Dit inzicht helpt u bovendien een brug te leggen tussen verschillende generaties binnen uw organisatie. Dit leidt tot betere resultaten voor de student én uw organisatie.
De praktijk is erg bepalend voor een mbo-student en de voortgang van zijn of haar opleiding. De praktijkopleider heeft een grote invloed op de motivatie van de stagiair en de geboekte resultaten in de praktijk. In deze uitzending krijgt u tips over hoe u stagiairs kunt motiveren. Een studente deelt haar ervaring.
U ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een student én op uw eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe gaat u het gesprek met uw student aan zodat u hoort wat er werkelijk aan de hand is? In deze workshop leert u hoe u er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Dit document bevat tips over hoe u een student motiveert tijdens zijn stage of leerbaan, hoe de student in de ‘leerstand’ komt en wat zijn drijfveren zijn.
Begeleid student - Evalueer de voortgang en geef feedback
Tipkaart gespreksvoering
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Als praktijkopleider velt u een oordeel over de student en zijn of haar succes tijdens de stageperiode. Uw eigen houding bepaalt voor een deel het succes van de student. In dit webinar krijgt u inzicht in de valkuilen die een objectief oordeel in de weg staan. Ook leert u de student op waarde in te schatten zodat zijn of haar talenten optimaal ontwikkeld en benut worden.
U leert hoe u uw student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat uw student hier echt wat aan heeft.
Herkent u dat? U geeft uw student feedback en de student is direct op zijn teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! In deze module leert u hoe u met behoud van relatie feedback geeft en u samen met de student weer op een lijn komt te zitten.
Het gedrag dat de student (werknemer) en uzelf laten zien, kan anders worden geïnterpreteerd dan het wordt bedoeld. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe u feedback geeft.
Wanneer in uw organisatie geen eigen evaluatieformulier beschikbaar is, kunt u met dit formulier de waardering van de student bespreken en vastleggen. Studenten melden bij de school soms onderwerpen die zij niet rechtstreeks bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het kan zowel student als praktijkopleider helpen als u hiernaar concreet vraagt bij de evaluatie.
Wanneer in uw organisatie geen eigen evaluatieformulier beschikbaar is, zet u dit formulier in om de waardering van de student te bespreken en vast te leggen. Studenten melden bij de school soms punten die zij niet rechtstreeks bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het kan zowel student als praktijkopleider helpen als u hiernaar concreet vraagt bij de evaluatie.
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor uw student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u uw student een eerlijke kans.
U ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een student én op uw eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe gaat u het gesprek met uw student aan zodat u hoort wat er werkelijk aan de hand is? In deze workshop leert u hoe u er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Begeleid student - Vul de tussentijdse beoordeling in en stem af
Format leerdoelen en planning
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Als praktijkopleider velt u een oordeel over de student en zijn of haar succes tijdens de stageperiode. Uw eigen houding bepaalt voor een deel het succes van de student. In dit webinar krijgt u inzicht in de valkuilen die een objectief oordeel in de weg staan. Ook leert u de student op waarde in te schatten zodat zijn of haar talenten optimaal ontwikkeld en benut worden.
U leert hoe u uw student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat uw student hier echt wat aan heeft.
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor uw student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u uw student een eerlijke kans.
Het gedrag dat de student (werknemer) en uzelf laten zien, kan anders worden geïnterpreteerd dan het wordt bedoeld. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe u feedback geeft.
Herkent u dat? U geeft uw student feedback en de student is direct op zijn teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! In deze module leert u hoe u met behoud van relatie feedback geeft en u samen met de student weer op een lijn komt te zitten.
Beoordeel en rond af - Beoordeel de student en stem af met de begeleider van school
Tipkaart gespreksvoering
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
U leert hoe u uw student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat uw student hier echt wat aan heeft.
Als praktijkopleider velt u een oordeel over de student en zijn of haar succes tijdens de stageperiode. Uw eigen houding bepaalt voor een deel het succes van de student. In dit webinar krijgt u inzicht in de valkuilen die een objectief oordeel in de weg staan. Ook leert u de student op waarde in te schatten zodat zijn of haar talenten optimaal ontwikkeld en benut worden.
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Met de BPV Monitor evalueert SBB de beroepspraktijkvorming (bpv). We stellen stellen vragen aan de praktijkopleider of contactpersoon bpv van het leerbedrijf en de student. De antwoorden helpen leerbedrijven, scholen en SBB de kwaliteit van stages en leerbanen te verbeteren. Dit document bevat informatie over de BPV monitor.
Wanneer in uw organisatie geen eigen evaluatieformulier beschikbaar is, kunt u met dit formulier de waardering van de student bespreken en vastleggen. Studenten melden bij de school soms onderwerpen die zij niet rechtstreeks bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het kan zowel student als praktijkopleider helpen als u hiernaar concreet vraagt bij de evaluatie.
Wanneer in uw organisatie geen eigen evaluatieformulier beschikbaar is, zet u dit formulier in om de waardering van de student te bespreken en vast te leggen. Studenten melden bij de school soms punten die zij niet rechtstreeks bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het kan zowel student als praktijkopleider helpen als u hiernaar concreet vraagt bij de evaluatie.
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
Het gedrag dat de student (werknemer) en uzelf laten zien, kan anders worden geïnterpreteerd dan het wordt bedoeld. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe u feedback geeft.
Met de BPV Monitor evalueert SBB de beroepspraktijkvorming (bpv). We stellen stellen vragen aan de praktijkopleider of contactpersoon bpv van het leerbedrijf en de student. De antwoorden helpen leerbedrijven, scholen en SBB de kwaliteit van stages en leerbanen te verbeteren. Dit document bevat informatie over de BPV monitor.
Als praktijkopleider organiseert u het leerproces van de student op de werkvloer en leidt u de student op in de praktijk. Dit document bevat informatie over wat er van u verwacht wordt en welke competenties nodig zijn.
Dit document bevat informatie over de middelen die SBB u biedt om uw kennis en vaardigheden als praktijkopleider te ontwikkelen die u nodig heeft voor het begeleiden van studenten.
Wanneer in uw organisatie geen eigen evaluatieformulier beschikbaar is, kunt u met dit formulier de waardering van de student bespreken en vastleggen. Studenten melden bij de school soms onderwerpen die zij niet rechtstreeks bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het kan zowel student als praktijkopleider helpen als u hiernaar concreet vraagt bij de evaluatie.
Wanneer in uw organisatie geen eigen evaluatieformulier beschikbaar is, zet u dit formulier in om de waardering van de student te bespreken en vast te leggen. Studenten melden bij de school soms punten die zij niet rechtstreeks bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het kan zowel student als praktijkopleider helpen als u hiernaar concreet vraagt bij de evaluatie.
Als erkend leerbedrijf heeft u een eigen pagina op MijnSBB. Via MijnSBB kunt u uw gegevens bijhouden. Dit document bevat informatie over wat u kunt doen op MijnSBB en hoe u inlogt.
Dit document bevat informatie over het BPV Protocol. In het BPV Protocol staan afspraken tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB voor een kwalitatief goede beroepspraktijkvorming (bpv).
Dit document is een leidraad hoe u systematisch de uitvoering van de BPV in uw organisatie beschrijft. Dit format is vooral geschikt voor kleinere organisaties. Voor grotere organisaties is het format BPV Beleidsplan beschikbaar.
Dit document is een leidraad en biedt u inspiratie bij het formuleren en vastleggen van het BPV beleid in uw organisatie. Dit format is vooral geschikt voor grotere organisaties. Voor kleinere organisaties is het format BPV Plan beschikbaar.
Een complete set leaflets die u helpen bij het vormgeven van de stage of leerbaan in uw leerbedrijf. SBB geeft handvatten bij praktische zaken, zoals hoe u leerplaatsen online deelt en hoe u een veilige leeromgeving biedt. Ook vindt u informatie over wat je van een praktijkopleider mag verwachten en hoe u een student aan het eind van de stage of leerbaan beoordeelt.
Sluit uw opleidingsaanbod aan bij de vraag vanuit de arbeidsmarkt? Over dit thema overlegt u regelmatig met bedrijven en andere scholen in de regio. In dit document leest u hoe SBB uw school in deze gesprekken ondersteunt met informatie en advies.
Sluit uw opleidingsaanbod aan bij de beroepspraktijk en beroepen van de toekomst? In dit document leest u wat SBB voor uw school kan betekenen als het gaat om innovatie en het optimaal benutten van de mogelijkheden van de kwalificatiestructuur.
Onderwijs op maat doet recht aan de individuele mogelijkheden van een student en voorkomt schooluitval. Dit document bevat informatie over de mogelijkheden van een gepersonaliseerde opleiding of bpv en de ondersteuning die SBB uw school hierbij biedt.
In de driehoek student, opleidingen en (leer)bedrijven, wordt ‘student’ in het kader van LLO uitgebreid met werkenden en werkzoekenden. In dit document vindt u meer informatie over hoe u in deze driehoek tot een optimaal resultaat kan komen en hoe u samen met SBB de juiste partijen om u heen verzamelt om LLO op de arbeidsmarkt in uw regio vorm te geven.
U vindt het belangrijk dat uw studenten een passende stage of leerbaan vinden bij een erkend leerbedrijf. In dit document leest u wat SBB doet om het aantal stages en leerbanen op peil te houden en hoe wij uw school hierbij ondersteunen.
Door goed samen te werken met regionale leerbedrijven, kan uw school de vele facetten van het beroepsonderwijs nog beter uitvoeren. Dit document bevat tips om de verbinding met leerbedrijven te versterken.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de basisworkshops voor praktijkopleider, hierna te noemen ‘basisworkshop incompany’. Ook zijn deze van toepassing op de overeenkomst die u met SBB afsluit over de basisworkshops voor Beginnende Praktijkopleiders. Lees hierin wat wij van u verwachten en wat u van ons kunt verwachten.
Houdt u aan de geldende maatregelen. Veilig trainen doen we samen. Hoe we dat doen, staat beschreven in ons protocol 'Veilig Trainen'. Deze is van toepassing op de overeenkomst die u aangaat over de workshops.
We verzoeken u om zes weken voor aanvangsdatum workshop de deelnemer gegevens volledig ingevuld aan te leveren in het SBB format deelnemer gegevens via workshop@s-bb.nl.
We verzoeken u om zes weken voor aanvangsdatum workshop de deelnemer gegevens volledig ingevuld aan te leveren in het SBB format deelnemer gegevens via workshop@s-bb.nl.
Handleiding portal en register kwalificatiestructuur
Het portal kwalificatiestructuur is de centrale plek waar alle informatie en dienstverlening van SBB
over de kwalificatiestructuur voor het mbo bijeenkomt.Het portal bevat links naar de volgende onderdelen:
1. Het register kwalificatiestructuur.
2. Het doen van voorstellen voor aanpassingen van de kwalificatiestructuur.
3. Een rubriek veelgestelde vragen over de kwalificatiestructuur.
4. Een link naar de website over Praktijkleren.
5. Een link naar de monitor keuzedelen.
6. Een link naar de creboconvertor.
7. Het statusoverzicht producten kwalificatiestructuur.
8. Een verwijzing naar de Servicedesk.
In onderstaande handleiding vindt u een overzicht van alle onderdelen in het portal en een toelichting hoe de functionaliteiten optimaal te benutten.