De kennisbank van SBB is dé plek voor informatie over praktijkleren in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).
Leerbedrijven vinden er informatie over het begeleiden van een student tijdens stage of leerbaan. Een contactpersoon van een leerbedrijf die is ingelogd op MijnSBB vindt er ook praktische informatie over het uitbreiden, intrekken of verlengen van de erkenning.
Onderwijsinstellingen vinden er onder meer informatie over onze dienstverlening richting onderwijs.
Bent u op zoek naar een kwalificatiedossier / kwalificatiedossiers of een keuzedeel / keuzedelen? Alle onderdelen van de kwalificatiestructuur vindt u in ons register kwalificatiestructuur.
Niet gevonden wat u zocht? Neem contact op met onze Servicedesk op 088-338 00 00. Deze is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.
Typ een zoekterm in of navigeer door de informatie.
Onderwerpen
Hulp bij Inloggen
Informatie over uw erkenning
Hulp bij opleiden in de beroepspraktijk
Dienstverlening SBB voor het onderwijs
Workshop Praktijkopleiders SBB
Supportsessie Praktijkopleiders SBB
Kwalificatiestructuur
Subsidie voor leerbedrijven
Documents for foreign work placement companies
Hulp bij Inloggen
Hulp bij Inloggen
Hoe kom ik aan een login account?
Inloggen is mogelijk voor medewerkers van (erkende) leerbedrijven, onderwijsinstellingen en andere stakeholders.Voorwaarde is dat u met uw e-mailadres bij SBB geregistreerd bent.De eerste keer dat u wilt inloggen, klikt u op Nieuw wachtwoord aanvragen in het login scherm en volgt u de instructies.Lukt het niet om een wachtwoord aan te maken of in te loggen? Neemt u dan contact op via 'Stel een vraag' of met ons Team Service & Informatie op nummer 088-338 00 00 of stuur een e-mail naar info@s-bb.nl.
Heeft u nog geen wachtwoord of bent u het vergeten? Klik op Nieuw wachtwoord aanvragen in het login scherm om een nieuw wachtwoord aan te maken en volg de instructies.Lukt het niet om een nieuw wachtwoord aan te maken of in te loggen? Neemt u dan contact op met ons Team Service & Informatie op nummer 088-338 00 00 of stuur een e-mail naar info@s-bb.nl.
Check eerst of u al erkend bent door te zoeken op uw postcode of bedrijfsnaam.
Ik vind mijn bedrijf niet U bent momenteel niet erkend.
- Bent u eerder erkend geweest? Dan kunt u inloggen in MijnSBB om opnieuw een erkenning aan te vragen. Uw e-mailadres moet dan wel bij ons geregistreerd zijn. Na inloggen kunt u via het menu Erkenningen een erkenning aanvragen.
- Bent u nooit eerder erkend geweest? Dan kunt u een indienen via onze website.
Ik vind mijn bedrijf wel U bent een erkend leerbedrijf.
U kunt inloggen in MijnSBB. Uw e-mailadres moet dan wel bij ons geregistreerd zijn. Na inloggen kunt u via het menu Erkenningen zien waarvoor u erkend bent.
Iedere vier jaar beoordeelt uw adviseur praktijkleren van SBB uw erkenning opnieuw. SBB neemt contact met u op over het verlengen van uw erkenning. Als in het beoordelingsgesprek met uw adviseur praktijkleren blijkt dat u nog steeds aan de voorwaarden voldoet, bent u weer vier jaar erkend als leerbedrijf. Mocht SBB beslissen de erkenning in te trekken, dan stellen wij u daar schriftelijk van op de hoogte, met opgave van redenen.
U bent erkend leerbedrijf voor één of meer opleidingen, maar u wilt ook studenten voor andere opleidingen gaan begeleiden. In het overzicht met Erkenningen kunt u via de knop ‘Vraag uitbreiding aan’ een verzoek doen tot uitbreiden (toevoegen) van een opleiding. Is deze knop niet zichtbaar, dan heeft u niet de juiste rechten om dat te doen. Personen met de rol ‘Praktijkopleider’ binnen MijnSBB kunnen bijvoorbeeld geen uitbreiding van de erkenning aanvragen. Vraag uw collega met een rol ‘Contactpersoon’ binnen MijnSBB om de uitbreiding in te dienen.
Een adviseur praktijkleren van SBB neemt binnen tien werkdagen na het indienen van uw aanvraag contact met u op om de uitbreiding van de erkenning te beoordelen.
Uw student kan de stage of leerbaan starten, wanneer u in MijnSBB een of meerdere praktijkopleiders heeft gekoppeld aan de opleiding. Volg de stappen en na goedkeuring door SBB is de opleiding bij de betreffende praktijkopleider zichtbaar.
• Ga naar de pagina Organisatiegegevens
• Open een geregistreerde persoon door op het potloodje te klikken of maak een nieuwe persoon aan (zie hieronder)
• Vink de rol Praktijkopleider aan
• Vink de opleiding aan
• Klik op opslaan
SBB zal het voorstel beoordelen. Na goedkeuring is de opleiding zichtbaar bij de persoon.
Nieuwe persoon aanmaken: • Ga naar de pagina Organisatiegegevens
• Klik op ‘Nieuw’ bij Personen
• Soms krijgt u personen voorgesteld die eerder bij uw organisatie geregistreerd zijn geweest. Kies er daar een van of maak een nieuwe persoon aan
• Vul alle gegevens in
• Vink de rol Praktijkopleider aan
• Vink de opleiding aan
• Klik op opslaan
SBB zal het voorstel beoordelen. Na goedkeuring is de opleiding zichtbaar bij de persoon.
Als u erkend bent voor één of meerdere opleidingen en u wilt een student of leerling werknemer begeleiden, dan kunt u per opleiding aangeven of u een leerplaats beschikbaar heeft. Een leerplaats kunt u beschouwen als een openstaande vacature voor een student of leerling werknemer. Deze leerplaatsen worden getoond op stagemarkt of leerbanenmarkt. Dit zijn de websites waarop studenten of leerling werknemers zoeken naar een voor hen geschikte stageplaats of leerbaan. Het aanmaken van een leerplaats vergroot uw kans op een student of een leerling werknemer. Een leerplaats kunt u aanmaken via de pagina 'Leerplaatsen'.
Mogelijk heeft u binnen uw organisatie ruimte voor zij-instromers. Dat kan een mooie oplossing zijn als u uw nieuwe personeel zelf wilt opleiden. Dit kunt u in MijnSBB bij uw organisatiegegevens aangeven. In het document hieronder vind u een beschrijving van hoe u dit in MijnSBB aangeeft.
Werf en match - Zorg dat u een erkend leerbedrijf bent
Begeleiden van volwassen studenten
De begeleiding van volwassenen vraagt veelal om een andere aanpak dan de begeleiding van jonge stagiairs. Dit document bevat tips over hoe je volwassenen kunt begeleiden.
In dit document lees je welke mogelijkheden er zijn om medewerkers bij of om te scholen via het mbo, maar ook hoe je via andere manieren van scholing in het mbo nieuwe medewerkers kan aantrekken.
Dit document is een leidraad en biedt inspiratie bij het formuleren en vastleggen van het BPV beleid in een organisatie. Dit formulier is vooral geschikt voor grotere organisaties. Voor kleinere organisaties is het formulier BPV Plan beschikbaar.
Dit document is een leidraad hoe je systematisch de uitvoering van de BPV in je organisatie beschrijft. Dit formulier is vooral geschikt voor kleinere organisaties. Voor grotere organisaties is het formulier BPV Beleidsplan beschikbaar.
Het BPV Protocol beschrijft voor student, school, leerbedrijf en SBB de verantwoordelijkheden in de beroepspraktijkvorming (bpv). Het BPV Protocol is opgesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB om een kwalitatief goede bpv te borgen.
Deze complete set leaflets helpt je bij het vormgeven van de stage of leerbaan in je leerbedrijf. SBB geeft handvatten bij praktische zaken, zoals hoe je leerplaatsen online deelt en hoe je een veilige leeromgeving biedt. Ook vind je informatie over wat je van een praktijkopleider mag verwachten en hoe je een stagiair beoordeelt.
Als erkend leerbedrijf heb je een eigen pagina op MijnSBB. Via MijnSBB kun je je gegevens bijhouden. Dit document legt uit wat je kunt doen op MijnSBB en hoe je inlogt.
Dit document laat zien waarom opleiden via het mbo een meerwaarde is voor het aantrekken van nieuw personeel of bij-/omscholen van zittend personeel via de derde leerweg in het mbo.
Dit document geeft je inzicht in de verschillende mogelijkheden van praktijkleren bij een erkend leerbedrijf, zoals een stage of leerbaan. Daarnaast lees je meer over de opleidingsmogelijkheden en opleidingsniveaus in het mbo met de daarbij behorende rollen, verantwoordelijkheden en mate van zelfstandigheid van de student.
Zoek je echte doeners voor je bedrijf? Biedt leerlingen uit het praktijkonderwijs (pro) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso) dan een stageplek aan. Je begeleidt de leerling naar een praktijkverklaring.
Als erkend leerbedrijf heb je een eigen pagina op MijnSBB. Via MijnSBB kun je je gegevens bijhouden. Dit document legt uit wat je kunt doen op MijnSBB en hoe je inlogt.
Met internationalisation at home ontwikkelen stagiairs bij Nederlandse bedrijven internationale competenties. Dit document bevat informatie over de voorwaarden voor een internationaal georiënteerde leerplaats.
Zoek je echte doeners voor je bedrijf? Biedt leerlingen uit het praktijkonderwijs (pro) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso) dan een stageplek aan. Je begeleidt de leerling naar een praktijkverklaring.
Om verantwoord studenten op afstand te begeleiden maak je vooraf helder onder welke voorwaarden en afspraken je dit gaat doen. Het invullen van dit formulier helpt je om na te gaan of je aan alles gedacht hebt.
Als je de juiste vragen stelt, kom je erachter of de student bij de stage of leerbaan past. Dit document bevat tips en voorbeeldvragen over hoe je een sollicitatiegesprek met een student voert.
Hoe maak je kennis met je stagiair op zo’n manier dat jullie samen een goede start maken? Je ontdekt wat niet en wat juist wel werkt in het kennismakingsgesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Hoe maak je kennis met de stagiair op zo’n manier dat jullie samen een goede start maken? Deze checklist helpt je bij het voeren van een goed kennismakingsgesprek.
Tijdens een eerste kennismaking leer jij je stagiair beter kennen. Contact maken en verbinding leggen is belangrijk bij het begeleiden van een stagiair. Hoe doe je dat het beste? Dit document bevat tips over hoe je dat het beste kunt doen.
Hoe maak je kennis met je stagiair op zo’n manier dat jullie samen een goede start maken? Je ontdekt wat niet en wat juist wel werkt in het kennismakingsgesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Hoe maak je kennis met de stagiair op zo’n manier dat jullie samen een goede start maken? Deze checklist helpt je bij het voeren van een goed kennismakingsgesprek.
Introduceer student - Regel praktische zaken voor de start van de student
Begeleiden van volwassen studenten
De begeleiding van volwassenen vraagt veelal om een andere aanpak dan de begeleiding van jonge stagiairs. Dit document bevat tips over hoe je volwassenen kunt begeleiden.
Het BPV Protocol beschrijft voor student, school, leerbedrijf en SBB de verantwoordelijkheden in de beroepspraktijkvorming (bpv). Het BPV Protocol is opgesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB om een kwalitatief goede bpv te borgen.
Een goed doordacht inwerkprogramma zorgt ervoor dat je stagiair een prettige start maakt in je leerbedrijf. Dit document bevat handige tips over hoe je een stagiair inwerkt.
Om verantwoord studenten op afstand te begeleiden maak je vooraf helder onder welke voorwaarden en afspraken je dit gaat doen. Het invullen van dit formulier helpt je om na te gaan of je aan alles gedacht hebt.
Als praktijkopleider voer je regelmatig gesprekken met je stagiair. Jullie krijgen daardoor beiden inzicht in de voortgang van de stage of leerbaan. Dit document bevat tips hoe je introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met je stagiair voert.
Hoe maak je kennis met je stagiair op zo’n manier dat jullie samen een goede start maken? Je ontdekt wat niet en wat juist wel werkt in het kennismakingsgesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Dit document is een leidraad en biedt inspiratie bij het formuleren en vastleggen van het BPV beleid in een organisatie. Dit formulier is vooral geschikt voor grotere organisaties. Voor kleinere organisaties is het formulier BPV Plan beschikbaar.
Als praktijkopleider voer je regelmatig gesprekken met je stagiair. Jullie krijgen daardoor beiden inzicht in de voortgang van de stage of leerbaan. Dit document bevat tips hoe je introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met je stagiair voert.
Stagiairs leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Dit document bevat tips over hoe je een sociaal veilige omgeving in een leerbedrijf creëert.
Hoe maak je kennis met je stagiair op zo’n manier dat jullie samen een goede start maken? Je ontdekt wat niet en wat juist wel werkt in het kennismakingsgesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Hoe maak je kennis met de stagiair op zo’n manier dat jullie samen een goede start maken? Deze checklist helpt je bij het voeren van een goed kennismakingsgesprek.
Tijdens een eerste kennismaking leer jij je stagiair beter kennen. Contact maken en verbinding leggen is belangrijk bij het begeleiden van een stagiair. Hoe doe je dat het beste? Dit document bevat tips over hoe je dat het beste kunt doen.
Wanneer je een stagiair begeleidt, gelden ook arbo-regels. Voor minderjarigen zijn er speciale regels. Dit document bevat informatie over de risico’s voor de fysieke veiligheid van stagiairs en tips hoe je een fysiek veilige leeromgeving creëert.
Begeleid je een stagiair? Dan heb je te maken met speciale arboregels voor jongeren. Hun veiligheid, gezondheid en ontwikkeling mogen geen gevaar lopen. Dit document bevat informatie over hoe je een veilige leer- en werkomgeving creëert.
Een goed doordacht inwerkprogramma zorgt ervoor dat je stagiair een prettige start maakt in je leerbedrijf. Dit document bevat handige tips over hoe je een stagiair inwerkt.
Je leert hoe je een begeleidingsgesprek voert waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor je stagiair helder hoe die de eindstreep haalt en geef je je stagiair een eerlijke kans.
Deze checklists helpen je bij het voeren van een begeleidingsgesprek met de stagiair.
Waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft of waarbij je duidelijk maakt waarom de stage of leerbaan geen succes is.
Als praktijkopleider voer je regelmatig gesprekken met je stagiair. Jullie krijgen daardoor beiden inzicht in de voortgang van de stage of leerbaan. Dit document bevat tips hoe je introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met je stagiair voert.
Dit document bevat tips over hoe je een student motiveert tijdens zijn stage of leerbaan, hoe de stagiair in de ‘leerstand’ komt en wat zijn of haar drijfveren zijn.
Je ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een stagiair én op je eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe ga je het gesprek met je stagiair aan zodat je hoort wat er werkelijk aan de hand is? Je leert hoe je er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Hoe ga je een gesprek met je stagiair aan waarbij je hoort wat er werkelijk aan de hand is? Deze checklist helpt je bij het voeren van een goed motivatiegesprek.
Stel leerdoelen op en plan - Stel de beginsituatie vast
Binden en boeien van medewerkers door het mbo
In dit document lees je welke mogelijkheden er zijn om medewerkers bij of om te scholen via het mbo, maar ook hoe je via andere manieren van scholing in het mbo nieuwe medewerkers kan aantrekken.
Samen met je stagiair vul je dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van je stagiair en koppel deze aan de werkzaamheden die je stagiair gaat uitvoeren inclusief planning.
Dit document geeft je inzicht in de verschillende mogelijkheden van praktijkleren bij een erkend leerbedrijf, zoals een stage of leerbaan. Daarnaast lees je meer over de opleidingsmogelijkheden en opleidingsniveaus in het mbo met de daarbij behorende rollen, verantwoordelijkheden en mate van zelfstandigheid van de student.
Samen met je stagiair vul je dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van je stagiair en koppel deze aan de werkzaamheden die je stagiair gaat uitvoeren inclusief planning.
Voor een stagiair is het belangrijk dat je werk aanbiedt dat leerzaam is en dat past bij de opleiding. Dit document bevat tips over hoe je zorgt voor passende opdrachten die bijdragen aan de leerdoelen van de stagiair.
Stel leerdoelen op en plan - Bespreek de planning en afspraken rondom de leerdoelen
Begeleidingsgesprek voeren
Je leert hoe je een begeleidingsgesprek voert waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor je stagiair helder hoe die de eindstreep haalt en geef je je stagiair een eerlijke kans.
Deze checklists helpen je bij het voeren van een begeleidingsgesprek met de stagiair.
Waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft of waarbij je duidelijk maakt waarom de stage of leerbaan geen succes is.
Als praktijkopleider voer je regelmatig gesprekken met je stagiair. Jullie krijgen daardoor beiden inzicht in de voortgang van de stage of leerbaan. Dit document bevat tips hoe je introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met je stagiair voert.
Vaardigheden waarover je je stagiair wilt instrueren, vragen om een stappenplan, zeker als je deze vaardigheden zelf als het ware ‘automatisch’ toepast. Dit document bevat tips over hoe je efficiënt en effectief instructies geeft aan je stagiair.
Je wilt toch dat je stagiair echt snapt wat je uitlegt? Deze checklist helpt je om de stagiair via een instructiegesprek gemakkelijk aan het werk te zetten.
Samen met je stagiair vul je dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van je stagiair en koppel deze aan de werkzaamheden die je stagiair gaat uitvoeren inclusief planning.
Stel leerdoelen op en plan - Evalueer het leerplan met de student en begeleider van school
Eerlijk beoordelen
Je leert hoe je de stagiair eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe je je beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de stagiair hier echt wat aan heeft.
Hoe geef je met behoud van relatie feedback aan je stagiair? Deze checklist helpt je bij het geven van feedback zodat jij en de stagiair samen weer op een lijn komen te zetten.
Het gedrag dat je stagiair en jij laten zien, kunnen jullie anders interpreteren dan jullie bedoelen. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe je feedback geeft.
Begeleid student - Zorg voor een veilige werkomgeving
Begeleiden op maat
Sommige studenten hebben tijdens hun stage of leerbaan specifieke begeleiding nodig of een aanpassing van de werkplek of werkomstandigheden. Dit document bevat informatie over het begeleiden van een stagiair met extra ondersteuningsbehoefte.
Biedt je leerbedrijf kansen aan stagiairs met specifieke begeleidingsbehoeften? Die begeleiding vraagt extra aandacht. Deze tipkaart bevat informatie over het bieden van maatwerk aan studenten met specifieke behoeften bij het leren in de praktijk.
Je leert hoe je een begeleidingsgesprek voert waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor je stagiair helder hoe die de eindstreep haalt en geef je je stagiair een eerlijke kans.
Het BPV Protocol beschrijft voor student, school, leerbedrijf en SBB de verantwoordelijkheden in de beroepspraktijkvorming (bpv). Het BPV Protocol is opgesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB om een kwalitatief goede bpv te borgen.
Je leert hoe je de stagiair eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe je je beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de stagiair hier echt wat aan heeft.
Het gedrag dat je stagiair en jij laten zien, kunnen jullie anders interpreteren dan jullie bedoelen. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe je feedback geeft.
Herken je dat? Je geeft je stagiair feedback en die is direct op zijn of haar teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! Je leert hoe je met behoud van relatie feedback geeft en je samen met je stagiair weer op een lijn komt te zitten.
Hoe geef je met behoud van relatie feedback aan je stagiair? Deze checklist helpt je bij het geven van feedback zodat jij en de stagiair samen weer op een lijn komen te zetten.
Hoe schep je een klimaat waarbinnen het prettig is om te leren en te werken? Dit document bevat suggesties over hoe je een optimaal leerklimaat realiseert.
Je ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een stagiair én op je eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe ga je het gesprek met je stagiair aan zodat je hoort wat er werkelijk aan de hand is? Je leert hoe je er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Stagiairs leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Dit document bevat tips over hoe je een sociaal veilige omgeving in een leerbedrijf creëert.
Hoe maak je kennis met je stagiair op zo’n manier dat jullie samen een goede start maken? Je ontdekt wat niet en wat juist wel werkt in het kennismakingsgesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Wanneer je een stagiair begeleidt, gelden ook arbo-regels. Voor minderjarigen zijn er speciale regels. Dit document bevat informatie over de risico’s voor de fysieke veiligheid van stagiairs en tips hoe je een fysiek veilige leeromgeving creëert.
Begeleid je een stagiair? Dan heb je te maken met speciale arboregels voor jongeren. Hun veiligheid, gezondheid en ontwikkeling mogen geen gevaar lopen. Dit document bevat informatie over hoe je een veilige leer- en werkomgeving creëert.
Je leert hoe je een begeleidingsgesprek voert waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor je stagiair helder hoe die de eindstreep haalt en geef je je stagiair een eerlijke kans.
Vaardigheden waarover je je stagiair wilt instrueren, vragen om een stappenplan, zeker als je deze vaardigheden zelf als het ware ‘automatisch’ toepast. Dit document bevat tips over hoe je efficiënt en effectief instructies geeft aan je stagiair.
Je wilt toch dat je stagiair echt snapt wat je uitlegt? Deze checklist helpt je om de stagiair via een instructiegesprek gemakkelijk aan het werk te zetten.
Samen met je stagiair vul je dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van je stagiair en koppel deze aan de werkzaamheden die je stagiair gaat uitvoeren inclusief planning.
Voor een stagiair is het belangrijk dat je werk aanbiedt dat leerzaam is en dat past bij de opleiding. Dit document bevat tips over hoe je zorgt voor passende opdrachten die bijdragen aan de leerdoelen van de stagiair.
Sommige studenten hebben tijdens hun stage of leerbaan specifieke begeleiding nodig of een aanpassing van de werkplek of werkomstandigheden. Dit document bevat informatie over het begeleiden van een stagiair met extra ondersteuningsbehoefte.
Biedt je leerbedrijf kansen aan stagiairs met specifieke begeleidingsbehoeften? Die begeleiding vraagt extra aandacht. Deze tipkaart bevat informatie over het bieden van maatwerk aan studenten met specifieke behoeften bij het leren in de praktijk.
De begeleiding van volwassenen vraagt veelal om een andere aanpak dan de begeleiding van jonge stagiairs. Dit document bevat tips over hoe je volwassenen kunt begeleiden.
Deze checklists helpen je bij het voeren van een begeleidingsgesprek met de stagiair.
Waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft of waarbij je duidelijk maakt waarom de stage of leerbaan geen succes is.
Om verantwoord studenten op afstand te begeleiden maak je vooraf helder onder welke voorwaarden en afspraken je dit gaat doen. Het invullen van dit formulier helpt je om na te gaan of je aan alles gedacht hebt.
Je leert hoe je de stagiair eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe je je beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de stagiair hier echt wat aan heeft.
Je leert hoe je een begeleidingsgesprek voert waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor je stagiair helder hoe die de eindstreep haalt en geef je je stagiair een eerlijke kans.
Als praktijkopleider voer je regelmatig gesprekken met je stagiair. Jullie krijgen daardoor beiden inzicht in de voortgang van de stage of leerbaan. Dit document bevat tips hoe je introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met je stagiair voert.
Voor een stagiair is het belangrijk dat je werk aanbiedt dat leerzaam is en dat past bij de opleiding. Dit document bevat tips over hoe je zorgt voor passende opdrachten die bijdragen aan de leerdoelen van de stagiair.
Dit document bevat tips over hoe je een student motiveert tijdens zijn stage of leerbaan, hoe de stagiair in de ‘leerstand’ komt en wat zijn of haar drijfveren zijn.
Je ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een stagiair én op je eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe ga je het gesprek met je stagiair aan zodat je hoort wat er werkelijk aan de hand is? Je leert hoe je er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Begeleid student - Evalueer de voortgang en geef feedback
Begeleidingsgesprek voeren
Je leert hoe je een begeleidingsgesprek voert waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor je stagiair helder hoe die de eindstreep haalt en geef je je stagiair een eerlijke kans.
Je leert hoe je de stagiair eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe je je beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de stagiair hier echt wat aan heeft.
Het gedrag dat je stagiair en jij laten zien, kunnen jullie anders interpreteren dan jullie bedoelen. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe je feedback geeft.
Hoe geef je met behoud van relatie feedback aan je stagiair? Deze checklist helpt je bij het geven van feedback zodat jij en de stagiair samen weer op een lijn komen te zetten.
Herken je dat? Je geeft je stagiair feedback en die is direct op zijn of haar teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! Je leert hoe je met behoud van relatie feedback geeft en je samen met je stagiair weer op een lijn komt te zitten.
Als praktijkopleider voer je regelmatig gesprekken met je stagiair. Jullie krijgen daardoor beiden inzicht in de voortgang van de stage of leerbaan. Dit document bevat tips hoe je introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met je stagiair voert.
Samen met je stagiair vul je dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van je stagiair en koppel deze aan de werkzaamheden die je stagiair gaat uitvoeren inclusief planning.
Je ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een stagiair én op je eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe ga je het gesprek met je stagiair aan zodat je hoort wat er werkelijk aan de hand is? Je leert hoe je er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Met dit formulier leg je de waardering van je stagiair vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel stagiair als praktijkopleider als je dit bespreekt.
Met dit formulier leg je de waardering van je stagiair vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel stagiair als praktijkopleider als je dit bespreekt.
Begeleid student - Vul de tussentijdse beoordeling in en stem af
Begeleidingsgesprek voeren
Deze checklists helpen je bij het voeren van een begeleidingsgesprek met de stagiair.
Waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft of waarbij je duidelijk maakt waarom de stage of leerbaan geen succes is.
Je leert hoe je een begeleidingsgesprek voert waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor je stagiair helder hoe die de eindstreep haalt en geef je je stagiair een eerlijke kans.
Je leert hoe je de stagiair eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe je je beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de stagiair hier echt wat aan heeft.
Hoe geef je met behoud van relatie feedback aan je stagiair? Deze checklist helpt je bij het geven van feedback zodat jij en de stagiair samen weer op een lijn komen te zetten.
Het gedrag dat je stagiair en jij laten zien, kunnen jullie anders interpreteren dan jullie bedoelen. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe je feedback geeft.
Herken je dat? Je geeft je stagiair feedback en die is direct op zijn of haar teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! Je leert hoe je met behoud van relatie feedback geeft en je samen met je stagiair weer op een lijn komt te zitten.
Als praktijkopleider voer je regelmatig gesprekken met je stagiair. Jullie krijgen daardoor beiden inzicht in de voortgang van de stage of leerbaan. Dit document bevat tips hoe je introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met je stagiair voert.
Samen met je stagiair vul je dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van je stagiair en koppel deze aan de werkzaamheden die je stagiair gaat uitvoeren inclusief planning.
Je leert hoe je de stagiair eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe je je beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de stagiair hier echt wat aan heeft.
Als praktijkopleider voer je regelmatig gesprekken met je stagiair. Jullie krijgen daardoor beiden inzicht in de voortgang van de stage of leerbaan. Dit document bevat tips hoe je introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met je stagiair voert.
Samen met je stagiair vul je dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van je stagiair en koppel deze aan de werkzaamheden die je stagiair gaat uitvoeren inclusief planning.
Met de BPV Monitor evalueert SBB de beroepspraktijkvorming (bpv). We stellen vragen aan de praktijkopleider of contactpersoon bpv van het leerbedrijf en de student. De antwoorden helpen de kwaliteit van stages en leerbanen te verbeteren. Dit document bevat informatie over de BPV Monitor.
Hoe geef je met behoud van relatie feedback aan je stagiair? Deze checklist helpt je bij het geven van feedback zodat jij en de stagiair samen weer op een lijn komen te zetten.
Het gedrag dat je stagiair en jij laten zien, kunnen jullie anders interpreteren dan jullie bedoelen. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe je feedback geeft.
Als praktijkopleider voer je regelmatig gesprekken met je stagiair. Jullie krijgen daardoor beiden inzicht in de voortgang van de stage of leerbaan. Dit document bevat tips hoe je introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met je stagiair voert.
In dit document lees je waarom het van belang is om de student te bevragen naar de ervaring tijdens de praktijkopleiding. Ook lees je hoe je door middel van een vragenlijst dit op een handige manier kunt doen.
Met dit formulier leg je de waardering van je stagiair vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel stagiair als praktijkopleider als je dit bespreekt.
Met dit formulier leg je de waardering van je stagiair vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel stagiair als praktijkopleider als je dit bespreekt.
Met de BPV Monitor evalueert SBB de beroepspraktijkvorming (bpv). We stellen vragen aan de praktijkopleider of contactpersoon bpv van het leerbedrijf en de student. De antwoorden helpen de kwaliteit van stages en leerbanen te verbeteren. Dit document bevat informatie over de BPV Monitor.
Dit document is een leidraad en biedt inspiratie bij het formuleren en vastleggen van het BPV beleid in een organisatie. Dit formulier is vooral geschikt voor grotere organisaties. Voor kleinere organisaties is het formulier BPV Plan beschikbaar.
Dit document is een leidraad hoe je systematisch de uitvoering van de BPV in je organisatie beschrijft. Dit formulier is vooral geschikt voor kleinere organisaties. Voor grotere organisaties is het formulier BPV Beleidsplan beschikbaar.
Het BPV Protocol beschrijft voor student, school, leerbedrijf en SBB de verantwoordelijkheden in de beroepspraktijkvorming (bpv). Het BPV Protocol is opgesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB om een kwalitatief goede bpv te borgen.
Een praktijkopleider organiseert het leerproces van de student op de werkvloer en leidt de student op in de praktijk. Dit document bevat informatie over wat er van een praktijkopleider verwacht wordt en welke competenties nodig zijn.
Deze complete set leaflets helpt je bij het vormgeven van de stage of leerbaan in je leerbedrijf. SBB geeft handvatten bij praktische zaken, zoals hoe je leerplaatsen online deelt en hoe je een veilige leeromgeving biedt. Ook vind je informatie over wat je van een praktijkopleider mag verwachten en hoe je een stagiair beoordeelt.
Als erkend leerbedrijf heb je een eigen pagina op MijnSBB. Via MijnSBB kun je je gegevens bijhouden. Dit document legt uit wat je kunt doen op MijnSBB en hoe je inlogt.
Dit document bevat informatie over de middelen die SBB biedt aan jou als praktijkopleider om je kennis en vaardigheden voor het begeleiden van stagiairs te ontwikkelen.
Met dit formulier leg je de waardering van je stagiair vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel stagiair als praktijkopleider als je dit bespreekt.
Met dit formulier leg je de waardering van je stagiair vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel stagiair als praktijkopleider als je dit bespreekt.
Sluit uw opleidingsaanbod aan bij de vraag vanuit de arbeidsmarkt? Over dit thema overlegt u regelmatig met bedrijven en andere scholen in de regio. In dit document leest u hoe SBB uw school in deze gesprekken ondersteunt met informatie en advies.
Sluit uw opleidingsaanbod aan bij de beroepspraktijk en beroepen van de toekomst? In dit document leest u wat SBB voor uw school kan betekenen als het gaat om innovatie en het optimaal benutten van de mogelijkheden van de kwalificatiestructuur.
Keuzedelen zijn een verplicht onderdeel van een mbo-opleiding. Keuzedelen geven flexibiliteit. In dit document leest u welke keuzedelen al bestaan en hoe u zelf een keuzedeel kunt voorstellen.
De kwalificatiestructuur mbo biedt veel mogelijkheden om flexibel in te spelen op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. In dit document leest u waar de kwalificatiestructuur mbo uit bestaat.
In dit document leest u meer over de individuele mogelijkheden en behoeften van een student. SBB ondersteunt u bij het zoeken van goede en passende bpv-plekken en het opzetten van succesvolle maatwerktrajecten.
Flyer Praktijkleren met de praktijkverklaring in het pro en vso
In dit document leest u wat de meerwaarde is van praktijkleren met de praktijkverklaring in het praktijkonderwijs (pro) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso).
Scholen zien met de resultaten uit de BPV Monitor hoe studenten en leerbedrijven met wie de school samenwerkt, de bpv-dienstverlening waarderen. In deze flyer leest u ook hoe de uitkomsten van de BPV Monitor tot stand komen en hoe u deze raadpleegt.
In de driehoek student, opleidingen en (leer)bedrijven, wordt ‘student’ in het kader van LLO uitgebreid met werkenden en werkzoekenden. In dit document vindt u meer informatie over hoe u in deze driehoek tot een optimaal resultaat kan komen en hoe u samen met SBB de juiste partijen om u heen verzamelt om LLO op de arbeidsmarkt in uw regio vorm te geven.
U vindt het belangrijk dat uw studenten een passende stage of leerbaan vinden bij een erkend leerbedrijf. In dit document leest u wat SBB doet om het aantal stages en leerbanen op peil te houden en hoe wij uw school hierbij ondersteunen.
Door goed samen te werken met regionale leerbedrijven, kan uw school de vele facetten van het beroepsonderwijs nog beter uitvoeren. Dit document bevat tips om de verbinding met leerbedrijven te versterken.
De algemene voorwaarden zijn van toepassing op de workshops voor (beginnende) praktijkopleiders, hierna te noemen ‘workshop incompany’. Ook zijn deze van toepassing op de overeenkomst die u met SBB afsluit over de workshops voor (beginnende) praktijkopleiders. Lees hierin wat wij van u verwachten en wat u van ons kunt verwachten.
Wij verzoeken u om de deelnemer gegevens (naam, achternaam, geboortedatum, telefoonnummer, e-mail, ID van het leerbedrijf waar de deelnemer werkzaam is en/of ID van de werkrelatie met SBB) samen met de aanvraag voor de workshops aan te leveren in het SBB format deelnemer gegevens via workshop@s-bb.nl.
Wij verzoeken u om de deelnemer gegevens (naam, achternaam, geboortedatum, telefoonnummer, e-mail, ID van het leerbedrijf waar de deelnemer werkzaam is en/of ID van de werkrelatie met SBB) samen met de aanvraag voor de workshops aan te leveren in het SBB format deelnemer gegevens via workshop@s-bb.nl.
Hoe maak je kennis met de stagiair op zo’n manier dat jullie samen een goede start maken? Deze checklist helpt je bij het voeren van een goed kennismakingsgesprek.
Hoe ga je een gesprek met je stagiair aan waarbij je hoort wat er werkelijk aan de hand is? Deze checklist helpt je bij het voeren van een goed motivatiegesprek.
Hoe geef je met behoud van relatie feedback aan je stagiair? Deze checklist helpt je bij het geven van feedback zodat jij en de stagiair samen weer op een lijn komen te zetten.
Je wilt toch dat je stagiair echt snapt wat je uitlegt? Deze checklist helpt je om de stagiair via een instructiegesprek gemakkelijk aan het werk te zetten.
Deze checklists helpen je bij het voeren van een begeleidingsgesprek met de stagiair.
Waarbij je de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft of waarbij je duidelijk maakt waarom de stage of leerbaan geen succes is.
De kwalificatiestructuur mbo biedt veel mogelijkheden om flexibel in te spelen op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. In dit document leest u waar de kwalificatiestructuur mbo uit bestaat.
Handleiding portal en register kwalificatiestructuur
Op de portal kwalificatiestructuur vindt u alle informatie over de kwalificatiestructuur voor het mbo en de dienstverlening van SBB, zoals informatie over kwalificatiedossier / kwalificatiedossiers en keuzedeel / keuzedelen. De portal bevat links naar de volgende onderdelen:
1. Het register kwalificatiestructuur.
2. Het doen van voorstellen voor aanpassingen van de kwalificatiestructuur.
3. Een rubriek veelgestelde vragen over de kwalificatiestructuur.
4. Een link naar de website over praktijkleren.
5. Een link naar de monitor keuzedelen.
6. Een link naar de creboconvertor.
7. Het statusoverzicht producten kwalificatiestructuur.
8. Een verwijzing naar de Servicedesk.
In onderstaande handleiding vindt u een overzicht van alle onderdelen in het portal en een toelichting hoe u de functionaliteiten optimaal kunt benutten.
Werkenden en werkzoekenden kunnen een keuzedeel of onderdelen van een kwalificatie afsluiten met een mbo-certificaat.
U kunt een voorstel bij SBB indienen om aan een keuzedeel een certificaat te verbinden.
U kunt hieronder de handleiding certificaattool downloaden.
Keuzedelen zijn een verplicht onderdeel van een mbo-opleiding. Keuzedelen geven flexibiliteit. In dit document leest u welke keuzedelen al bestaan en hoe u zelf een keuzedeel kunt voorstellen.
Zorgaanbieders kunnen met het Stagefonds Zorg mbo- en hbo-studenten meer stageplaatsen aanbieden en de stagebegeleiding verbeteren. Het gaat om studenten die een verpleegkundige, verzorgende of sociaal agogische opleiding volgen. Ook de opleiding tot doktersassistent, apothekersassistent of tandartsassistent komt in aanmerking voor subsidie.
De belangrijkste voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie:
- De zorginstelling heeft een stageplaats (bol of bbl) aangeboden voor een opleiding die is opgenomen in de subsidieregeling
- De zorginstelling wordt bekostigd vanuit een van de zorgwetten
- De zorginstelling is een door SBB erkend leerbedrijf
Hebt u een vraag over het Stagefonds Zorg? Neem dan contact op met SBB: 088- 338 00 00 of stagefonds@s-bb.nl.
Lees meer op dus.i.nl
Erkende leerbedrijven kunnen in aanmerking komen voor subsidies en fondsen om stages (bol), leerbanen (bbl) en mbo-opleidingen in de derde leerweg te behouden.
With internationalisation at home, students at Dutch companies develop international competencies. This document contains information on the conditions for an internationally oriented work placement.
This document contains information about all the steps in the process of a work placement abroad. What can you do as a workplace trainer to make the process as successful as possible?
Complete this form together with your Dutch student. Select core tasks and work processes which are important for the learning process of your Dutch student and link these to the work your student is going to do which includes planning.
You use this form to document the appraisal on the part of your Dutch Student. Occasionally, students report topics to the school that they do not dare to bring up at the work placement company. It is helpful to the Dutch student and the workplace trainer to discuss such matters.
As an accredited work placement company you have your own page on MySBB. Through MySBB you can keep track of your details. This document explains what you can do on MySBB and how to log in.
This document contains information about the eight areas of focus in which a training company can improve the quality of vocational education and training (VET).
This document contains information about the Work placement protocol. The work placement protocol contains the agreements between the (Dutch) Ministry of Education, Culture and Science, employer organizations, the Netherlands Association of Vocational Education and Training (VET) Colleges and the Cooperation Organization for Vocational Education (SBB) with the aim of a high-standard work placement.